ابا برقي و خانه هاي ايراني

           

 

هنوز مشغول فكر كردن بود كه بابا برقي را كنار خود ديد . بابا برقي كه كه متوجه سوال دخترك شده بود آمده بود تا او را راهنمايي كند .

 

بابا برقي گفت : عزيزم قديمها مردم راه هاي مناسبي براي حل اين مشكلات خود داشتند . نحوه ساخت خانه ها خيلي به آنها كمك مي كرد .

           

 

 

                       

 

در آن زمانها ديوارهاي خانه ها خيلي كلفت بود . و قطر آن 50 سانتيمتر و يا بيشتر بود .

 

اين قطر زياد ديوارها در كنترل دماي اتاق موثر بود . زيرا در زمستان سرما به داخل كمتر نفوذ مي كرد و در تابستان جلوي گرما را مي گرفت . اين دفعه كه به ديدن مراكز تاريخي رفتي به قطر ديوارهايش دقت كن . مخصوصا جاهاي كه در و پنجره هست عمق ديوارها كاملا مشخص است

                                   

 

عامل ديگر پنجره ها بودند . در آن زمان پنجره ها كوچكتر بود و مدل آنها ساده بود و اين سبب مي شد كه ساخت آنها راحتتر باشد .حتي گاهي پنجر هاي كوچك با شيشه هاي رنگي نه تنها در كنترل حرارت موثر بود بلكه نماي زيبايي به ساختمان مي داد .  امروزه بعلت افزايش روشنائي از پنجره هاي بزرگتري در ساختمان استفاده مي شود كه اين سبب انتقال حرارت بين داخل و خارج ساختمان مي شود . و مشكل بدتري كه وجود دارد مدلهاي گوناگون پنجره ها و عدم دقت كافي براي ساخت پنجره ها باعث مي شود كه فاصله هاي زيادي بين درزهاي پنجره ها و در ها وجود داشته باشد و كمتر مردم به اين مسئله مهم دقت مي كنند .

 

اين درزها كوچك عملا باعث ورود هواي سرد در زمستان به داخل ساختمان  و  در تابستان خروج هواي سرد از اتاق به خارج از ساختمان مي شود .

 

 

                                   

 

همچنين مردم قديم از حصير براي جلوگيري  تبادل حرارت از طريق پنجره ها استفاده مي كردند ودر ساعاتي كه آفتاب شديد مي شد اين حصير ها را پايين مي آوردند . اين حصيرها يك روشناي ملايم و لطيفي در منزل ايجاد مي كرد كه آرامبخش بود و جلوي ورود گرماي شديد آفتاب را در ساعات گرم روز مي گرفت .

 

در قديم مردم به ايجاد محيط سبز در اطراف منزلشان اهميت مي دادند و در حفظ و نگهداري آن كوشا بودند . ولي امروزه مردم به اين امر دقت كافي نمي كنند . درختهاي زيادي در اطرافشان به مرور زمان در اثر بي دقتي و آبياري از بين مي روند . درختهاي بلند  با ايجاد سايه در خنك نگهداشتن محيط موثر هستند .

 

همچنين استفاده از بادگيرها و وجود حوض ها و فواره هاي وسط خانه ها در خنك كردن آن نقش داشتند .

                                   

 

اگر شما مسافرتي به كاشان كني و از بناهاي تاريخي آن ديدن كني متوجه مي شوي كه خانه ها داراي زيرزمينهاي وسيع و بزرگي براي استراحت بودند . چون در زيرزمينها نور كمتري وارد ساختمان مي شد حتي در قسمتهائي از اين زيرزمينها كه با كلي پله پايين ميرفتي ديگر نوري وجود نداشت و درجه حرارت ممكن بود به صفر برسد و براي نگهداري مواد غذائي از اين مكانها استفاده مي كردند .

           

 

                       

 

خلاصه امروزه زندگي ما ، خانه هاي ما خيلي تغيير كرده ، ديوارها ي نازك و شيشه هاي بزرگ ، زندگي در طبقات بالاي ساختمانها ،ما را دچار مشكل كرده .

 

البته ممكن است فكر كني  مردم در كشورهاي اروپايي  اين مشكلات را ندارند ? بايد گفت : آنها تدابير خاصي براي كارهاي خود دارند ولي ما به اين نكات دقت نكرديم و فقط ظاهر آنها را مي بينيم .

 

استفاده از عايقهاي حرارتي در كف و حتي ديوارهاي ساختمانها باعث رفع مشكل قطر ديوارها در ساختمان مي شود ولي اكثر سازندگان ساختمانها براي سود بيشتر خود از استفاده از اين عايق ها خودداري مي كنند .

 

 

 

ساخت درست پنجر ها و دربها كه درزهاي آن اينقدر باز نباشد كه يك انگشت داخل آن برود ، خيلي موثر است . تازه بعد از ساخت خوب و دقيق  پنجره ها بايد از درزگيرها ، جلوي آن مقدار هواي كمي كه از اين درزها عبور مي كند را بگيريد .

 

 

 

كاشت  درختهاي سايه دار كنار پنجر هاي جنوبي و غربي ساختمان مي تواند هزينه هاي سرمايش منزل را در تابستات به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش دهد .

 

استفاده از سايه بانهاي متحرك جديد ( بجاي حصير هاي قديمي ما )‌مي تواند به طبقات بالاي ساختمان خيلي كمك كند .

 

 

 

راستي يادت نره كه دستگاه تهويه مطبوع مركزي را در فاصله زماني مناسب سرويس و تنظيم شود . يا حتي در مورد كولرهاي آبي تميز بودن پوشالها كمك موثري در خنك كردن مي كند . يك پوشال كثيف كه كلي خاك روي آنرا گرفته موجب مي شود كه شما مجبور باشيد بيشتر كولر خود را روشن نگهداريد .

 

 

 

اگر از دستگاه تهويه مركزي در خانه استفاده مي كنيد بهتر است از دستگاهي كه مناسب اندازه خانه اتان است استفاده كنيد . استفاده از دستگاهاي بزرگتر رطوبت هوا را كاهش مي دهد و تازه كلي بايد هزينه برق متحمل شويد .

 

 

 

بهرحال اميدوارم كه با كاشت درخت ، استفاده از سايه بانهاي متحرك و سرويس به موقع دستگاه تهويه ، شما بتوانيد به مصرف بهينه سوخت و استفاده درست از منابع و انرژي  كمك كنيد .

           

 

دخترك از عمو برقي پرسيد . عمو برقي نطرتان در مورد اينكه به خانه هاي ساخته شده از نظر رعايت نكاتي كه گفتيد امتياز بدهند تا سازندگان در ساخت خانه هايشان دقت كنند . چيست ؟

 

يعني،  آيا در كف ساختمان عايق حرارتي گذاشته اند؟‌ يا آيا ساخت در و پنجر ها خوب است؟  يا شيشه ها  دو جداره باشند ؟و يا خيلي از نكاتي  كه شما بيشتر وارد هستيد .

 

عمو برقي گفت‌ : آره عزيزم پيشنهاد خوبي هست . اميدوارم روزي پيشنهاد تو عملي شود .

 

در همين لحظه برق آمد و بابا برقي از دخترك خداحافظي كرد . و به او قول داد كه باز هم به او سر بزند و نكات مهم ديگري را به او آموزش بدهد .

 

شما فكر مي كنيد دخترك بعد از ياد گرفتن اين اطلاعات فرداي آن روز با كمك والدينش چه كارهاي انجام دادند . 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: کتاب قصه ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 20 بهمن 1395برچسب:, | 17:46 | نویسنده : محمد |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • سحر دانلود